گروه فرهنگی مشرق - سهیل اسعد مبلغ شیعه آرژانتینی در خصوص فرا رسیدن روز هنر تراز انقلاب اسلامی گفت: به طور طبیعی اگر بخواهیم در چارچوب اسلام بحث هنر را دنبال کنیم حدود 1800 آیه از آیات قرآن کریم مربوط میشود به قصههای قرآنی که یک روش هنری است. در واقع اگر ما میخواهیم یک روش الهی برای هنر در نظر بگیریم خود خداوند متعال برای انتقال معارف خویش از هنر بیان و قصهنویسی از در قرآن کریم استفاده کرده است.
وی اظهار داشت: در جاهای مختلف هم دیدهایم که بحث بلاغت در سخنرانیهای ائمه اطهار علیهمالسلام نکاتی بوده که نه فقط در بحث معرفت و تبلیغ بلکه آنها در تمام زندگیشان از هنر استفاده می کردند لذا از این جهت، بحث هنر موضوعی است که کاملاً ارزش استراتژیک دارد.
کارشناس شبکه هیسپانتیوی با بیان اینکه هنر مطلوب و هنری که میتواند وسیله انتقال معارف و ارزشهای انقلاب باشد طبیعتا، باید روی محتوا بیشتر کار کند تا شکل، عنوان کرد: وقتی بحث هنر مطرح میشود معمولاً ذهن هنرمند به جمالشناسی و زیباشناسی معطوف میشود و در واقع موضوع هنر بیشتر به ظاهر اهمیت میدهد تا باطن. من احساس میکنم در بحث هنر، هنرمندان باید به همان مقداری که به زیبایی آن اهمیت میدهند به محتوا و باطن هم توجه کنند این یک نکته اساسی است.
وی ادامه داد: ما هنر را برای هنر نمیخواهیم؛ بلکه هنر وسیلهای برای انتقال محتویات است بنابراین باید نسبت به محتوا دقت بیشتری داشت، انقلاب اسلامی محتوای خاصی دارد و این طور نیست که به هر شکلی و به هر صورتی بتوان انقلاب را معرفی و ثابت و یا پروژهای برای آن تعریف کرد، هنر به عنوان وسیله انتقال مفاهیم انقلاب باید از ارزشها و معارف شروع شود و اشکال ظاهری هنر نیز باید انقلابی باشد.
* هنرمند انقلابی باید خودش را جزئی از انقلاب بداند
اسعد درباره تعهد هنرمندان به انقلاب اسلامی گفت: انسان باید به شخصه متعهد بوده و تعهد خاصی نسبت به انقلاب داشته باشد تا بعدها بتواند هنر انقلابی یا هنر مطلوب را مطرح کند. ابتدای راه تعهدی است که انسان باید نسبت به انقلاب و ارزشهای انقلاب داشته باشد متأسفانه گاهی اوقات دیدهایم که هنر فقط یک شعار شده و آدمهایی که با بحث هنر مرتبط هستند هنوز تعهدی نسبت به انقلاب ندارند در حالی که هنرمند انقلابی باید خودش را جزئی از این انقلاب معرفی کند و عضو فعال این انقلاب باشد سپس بتواند هنرمند انقلابی باشد.
مدرس مؤسسه فرهنگی هنری اندیشه شرق تصریح کرد: نکته دیگری که تقریباً در تمام ابعاد انقلاب اسلامی مطرح است بحث کار جهادی است گاهی اوقات در بخش هنر نیاز داریم که برای طرح بعضی از مسائل، امکانات خوبی در اختیار داشته باشیم معمولاً در جوّ هنرمندان، کمتر افرادی هستند که بدون امکانات آماده کار باشند، به نظرم هنرمند انقلابی باید در تمام شرایط این قابلیت را داشته باشد که بتواند بدون اینکه منتظر امکانات یا کمک سازمان و یا شخصی باشد، خدمت کند.
وی افزود: بنده ابعاد مختلف انقلاب را در حوزه، دانشگاه و چه در بخش مطالعات و تحقیقات، تبلیغ دیدهام کم هستند افرادی که بدون هیچ امکاناتی اقدامات خوبی انجام داده و خدمات شایستهای را تقدیم میکنند احساس میکنم هنرمند متعهد باید اینگونه باشد که مجاهدانه فعالیت کند.
اسعد درباره تحریک احساسات توسط شخص هنرمند اظهار داشت: با توجه به اینکه یکی از ابزارهای مؤثر هنر هنرمند به وسیله تحریک احساسات انجام میشود اما مشکل تحریک احساسات این است وقتی ما در مقابل یک اثر هنری قرار میگیریم معمولاً اثری که این کار هنری دارد بسیار موقت است و معتقدم اثر هنر مطلوب باید کمی عمیقتر باشد؛ بنابراین علاوه بر تحریک احساسات در مرحله موقت، لازم است تعمیق احساسات هم صورت گیرد و هنر در عمق ذات انسان وارد شود.
* هنر واقعی آن هنری است که تحولی را در نهاد انسان ایجاد کند
مؤسس بیش از 15 مرکز اسلامی در کشورهای اسپانیولی زبان گفت: به اعتقاد بنده هنر واقعی آن هنری است که تحولی را در نهاد انسان ایجاد کند و علاوه بر تحریک احساسات، یک معرفت جدید، آگاهی و تحول عملی را هم به دنبال داشته باشد. کسی که با هنر مرتبط است و توسط هنر با یک واقعیت آشنا میشود باید پل ارتباطی با حقایق و واقعیت پیدا کند که در کل مسیر زندگیاش اعم از تفکر، اهداف، رفتارها و سلوکش اثرگذار باشد.
وی درباره لزوم رعایت اخلاق اسلامی در میان هنرمندان اظهار داشت: گاهی اوقات از تجربیات دشمن استفاده میکنیم یک ویژگی مثبتی که دارد این است که بر تجربیات ما میافزاید و ما از آن به نفع خودمان استفاده میکنیم، اما بعضی وقتها باید مراقب بود مطالبی که ما از دشمنان اخذ میکنیم مبتنی بر یک جهانبینی کاملاً غیراسلامی است که باید فقط آن اسلوب و روش را فرا بگیریم و ما میتوانیم از یک ابزار با ظاهر غیراسلامی به نفع خود بهره ببریم اما اینکه ما بیاییم آنچه که پشت صحنه و آنچه که در ورای مسائل ظاهری قرار دارد را به عنوان اساس و مبانی فکری خویش انتخاب کنیم این اشتباه بزرگی است.
اسعد با تأکید بر اینکه آنچه که ما در تجربه هنری میتوان از دیگران استفاده کنیم باید فقط به لحاظ روشی باشد نه محتوایی، گفت: اخلاق و ارزشهای انسانی باید کاملاً اسلامی باشد تا بتوان یک هنر مطلوب و انقلابی ارائه داد. متأسفانه در تلویزیون، سینما و تئاتر نسبت به رعایت ارزشها و اخلاق اسلامی کمتوجهی میشود در حالی که هنر انقلابی و اسلامی باید، دور از این مباحث باشد.
* هنر شهید آوینی جامعیت بخشیدن به هنر و مفاهیم اسلامی بود
وی در بخش دیگری از سخنان خود به بیان جنبههای شخصیتی شهید آوینی پرداخت و عنوان کرد: شهید مرتضی آوینی چند حُسن داشت؛ نخست آنکه بحث فرهنگ فداکاری، جبهه، شهادت و جهاد را زنده کرد و آن را به گونهای معرفی کرد که معنا، شکل، ظاهر، باطن، احساسات و افکار و به طور کلی از یک جامعیت برخوردار باشد و این است هنر شهید آوینی.
این مبلغ آرژانتینی حوزه علمیه خاطرنشان کرد: در واقع شهید آوینی از شکل ظاهری مسائل به سوی تعمیق این مفاهیم رفت و موضوعی که انتخاب کرد یکی از موضوعات بسیار مؤثر است و نوع کارهایی که انجام داد بسیار ماندگار شد و اثری بسیار خوب برای معرفی به نسلهای بعدی از خود به یادگار گذاشت.
وی گفت: معمولاً کسانی که در جنگ شرکت کردهاند، میتوانند جوّی که در دفاع مقدس حاکم بود را درک کنند اما کسانی که دور از این فضا بوده و یا نسلهایی که بعدها به دنیا میآیند و تجربه حضور در جنگ و جبهه را نداشته اند انتقال این مفاهیم به آنها بسیار سخت است، از این رو شهید آوینی هم توانسته با هنر خویش مفاهیم جنگ، شهادت و جبهه را زنده کند همچنین با روشی بسیار مستقیم در ذات انسانها وارد شود.
اسعد اظهار داشت: فکر میکنم شهید آوینی یک جریانی را ایجاد کرد، ایشان یک مکتب و مدرسهای را در فضای فکری خویش درست کرده است و در حال حاضر داریم افرادی که شاگردان این مکتب و مدرسه هستند شهید آوینی در جمع میان هنر و جهاد، هنر و انقلاب و ایجاد یک هنر حزباللهی، الگویی جدید به وجود آورد.
کارشناس شبکه هیسپان تیوی با اشاره به ویژگی منحصر بفرد بودن هنر شهید آوینی گفت: در دوران گذشته، حزباللهی بودن با هنرمند بودن دو مقوله کاملاً جدا بود و اگر کسی پیدا میشد حزباللهی و هنرمند باشد باید دو مقوله کاملاً متفاوت را با هم جمع میکرد اما شهید آوینی یک طوری هنر و جهاد را معرفی کرد که گویی هر دو در یک راستا با هم حرکت میکنند و این برایم بسیار جالب است.
وی افزود: امروزه آثار شهید آوینی مشهود است و بعد از گذشت سالها به عنوان یک ستون اصلی در هنر جهادی معرفی میشود و این خیلی بحث جالبی است.
وی اظهار داشت: در جاهای مختلف هم دیدهایم که بحث بلاغت در سخنرانیهای ائمه اطهار علیهمالسلام نکاتی بوده که نه فقط در بحث معرفت و تبلیغ بلکه آنها در تمام زندگیشان از هنر استفاده می کردند لذا از این جهت، بحث هنر موضوعی است که کاملاً ارزش استراتژیک دارد.
کارشناس شبکه هیسپانتیوی با بیان اینکه هنر مطلوب و هنری که میتواند وسیله انتقال معارف و ارزشهای انقلاب باشد طبیعتا، باید روی محتوا بیشتر کار کند تا شکل، عنوان کرد: وقتی بحث هنر مطرح میشود معمولاً ذهن هنرمند به جمالشناسی و زیباشناسی معطوف میشود و در واقع موضوع هنر بیشتر به ظاهر اهمیت میدهد تا باطن. من احساس میکنم در بحث هنر، هنرمندان باید به همان مقداری که به زیبایی آن اهمیت میدهند به محتوا و باطن هم توجه کنند این یک نکته اساسی است.
وی ادامه داد: ما هنر را برای هنر نمیخواهیم؛ بلکه هنر وسیلهای برای انتقال محتویات است بنابراین باید نسبت به محتوا دقت بیشتری داشت، انقلاب اسلامی محتوای خاصی دارد و این طور نیست که به هر شکلی و به هر صورتی بتوان انقلاب را معرفی و ثابت و یا پروژهای برای آن تعریف کرد، هنر به عنوان وسیله انتقال مفاهیم انقلاب باید از ارزشها و معارف شروع شود و اشکال ظاهری هنر نیز باید انقلابی باشد.
* هنرمند انقلابی باید خودش را جزئی از انقلاب بداند
اسعد درباره تعهد هنرمندان به انقلاب اسلامی گفت: انسان باید به شخصه متعهد بوده و تعهد خاصی نسبت به انقلاب داشته باشد تا بعدها بتواند هنر انقلابی یا هنر مطلوب را مطرح کند. ابتدای راه تعهدی است که انسان باید نسبت به انقلاب و ارزشهای انقلاب داشته باشد متأسفانه گاهی اوقات دیدهایم که هنر فقط یک شعار شده و آدمهایی که با بحث هنر مرتبط هستند هنوز تعهدی نسبت به انقلاب ندارند در حالی که هنرمند انقلابی باید خودش را جزئی از این انقلاب معرفی کند و عضو فعال این انقلاب باشد سپس بتواند هنرمند انقلابی باشد.
مدرس مؤسسه فرهنگی هنری اندیشه شرق تصریح کرد: نکته دیگری که تقریباً در تمام ابعاد انقلاب اسلامی مطرح است بحث کار جهادی است گاهی اوقات در بخش هنر نیاز داریم که برای طرح بعضی از مسائل، امکانات خوبی در اختیار داشته باشیم معمولاً در جوّ هنرمندان، کمتر افرادی هستند که بدون امکانات آماده کار باشند، به نظرم هنرمند انقلابی باید در تمام شرایط این قابلیت را داشته باشد که بتواند بدون اینکه منتظر امکانات یا کمک سازمان و یا شخصی باشد، خدمت کند.
وی افزود: بنده ابعاد مختلف انقلاب را در حوزه، دانشگاه و چه در بخش مطالعات و تحقیقات، تبلیغ دیدهام کم هستند افرادی که بدون هیچ امکاناتی اقدامات خوبی انجام داده و خدمات شایستهای را تقدیم میکنند احساس میکنم هنرمند متعهد باید اینگونه باشد که مجاهدانه فعالیت کند.
اسعد درباره تحریک احساسات توسط شخص هنرمند اظهار داشت: با توجه به اینکه یکی از ابزارهای مؤثر هنر هنرمند به وسیله تحریک احساسات انجام میشود اما مشکل تحریک احساسات این است وقتی ما در مقابل یک اثر هنری قرار میگیریم معمولاً اثری که این کار هنری دارد بسیار موقت است و معتقدم اثر هنر مطلوب باید کمی عمیقتر باشد؛ بنابراین علاوه بر تحریک احساسات در مرحله موقت، لازم است تعمیق احساسات هم صورت گیرد و هنر در عمق ذات انسان وارد شود.
* هنر واقعی آن هنری است که تحولی را در نهاد انسان ایجاد کند
مؤسس بیش از 15 مرکز اسلامی در کشورهای اسپانیولی زبان گفت: به اعتقاد بنده هنر واقعی آن هنری است که تحولی را در نهاد انسان ایجاد کند و علاوه بر تحریک احساسات، یک معرفت جدید، آگاهی و تحول عملی را هم به دنبال داشته باشد. کسی که با هنر مرتبط است و توسط هنر با یک واقعیت آشنا میشود باید پل ارتباطی با حقایق و واقعیت پیدا کند که در کل مسیر زندگیاش اعم از تفکر، اهداف، رفتارها و سلوکش اثرگذار باشد.
وی درباره لزوم رعایت اخلاق اسلامی در میان هنرمندان اظهار داشت: گاهی اوقات از تجربیات دشمن استفاده میکنیم یک ویژگی مثبتی که دارد این است که بر تجربیات ما میافزاید و ما از آن به نفع خودمان استفاده میکنیم، اما بعضی وقتها باید مراقب بود مطالبی که ما از دشمنان اخذ میکنیم مبتنی بر یک جهانبینی کاملاً غیراسلامی است که باید فقط آن اسلوب و روش را فرا بگیریم و ما میتوانیم از یک ابزار با ظاهر غیراسلامی به نفع خود بهره ببریم اما اینکه ما بیاییم آنچه که پشت صحنه و آنچه که در ورای مسائل ظاهری قرار دارد را به عنوان اساس و مبانی فکری خویش انتخاب کنیم این اشتباه بزرگی است.
اسعد با تأکید بر اینکه آنچه که ما در تجربه هنری میتوان از دیگران استفاده کنیم باید فقط به لحاظ روشی باشد نه محتوایی، گفت: اخلاق و ارزشهای انسانی باید کاملاً اسلامی باشد تا بتوان یک هنر مطلوب و انقلابی ارائه داد. متأسفانه در تلویزیون، سینما و تئاتر نسبت به رعایت ارزشها و اخلاق اسلامی کمتوجهی میشود در حالی که هنر انقلابی و اسلامی باید، دور از این مباحث باشد.
* هنر شهید آوینی جامعیت بخشیدن به هنر و مفاهیم اسلامی بود
وی در بخش دیگری از سخنان خود به بیان جنبههای شخصیتی شهید آوینی پرداخت و عنوان کرد: شهید مرتضی آوینی چند حُسن داشت؛ نخست آنکه بحث فرهنگ فداکاری، جبهه، شهادت و جهاد را زنده کرد و آن را به گونهای معرفی کرد که معنا، شکل، ظاهر، باطن، احساسات و افکار و به طور کلی از یک جامعیت برخوردار باشد و این است هنر شهید آوینی.
این مبلغ آرژانتینی حوزه علمیه خاطرنشان کرد: در واقع شهید آوینی از شکل ظاهری مسائل به سوی تعمیق این مفاهیم رفت و موضوعی که انتخاب کرد یکی از موضوعات بسیار مؤثر است و نوع کارهایی که انجام داد بسیار ماندگار شد و اثری بسیار خوب برای معرفی به نسلهای بعدی از خود به یادگار گذاشت.
وی گفت: معمولاً کسانی که در جنگ شرکت کردهاند، میتوانند جوّی که در دفاع مقدس حاکم بود را درک کنند اما کسانی که دور از این فضا بوده و یا نسلهایی که بعدها به دنیا میآیند و تجربه حضور در جنگ و جبهه را نداشته اند انتقال این مفاهیم به آنها بسیار سخت است، از این رو شهید آوینی هم توانسته با هنر خویش مفاهیم جنگ، شهادت و جبهه را زنده کند همچنین با روشی بسیار مستقیم در ذات انسانها وارد شود.
اسعد اظهار داشت: فکر میکنم شهید آوینی یک جریانی را ایجاد کرد، ایشان یک مکتب و مدرسهای را در فضای فکری خویش درست کرده است و در حال حاضر داریم افرادی که شاگردان این مکتب و مدرسه هستند شهید آوینی در جمع میان هنر و جهاد، هنر و انقلاب و ایجاد یک هنر حزباللهی، الگویی جدید به وجود آورد.
کارشناس شبکه هیسپان تیوی با اشاره به ویژگی منحصر بفرد بودن هنر شهید آوینی گفت: در دوران گذشته، حزباللهی بودن با هنرمند بودن دو مقوله کاملاً جدا بود و اگر کسی پیدا میشد حزباللهی و هنرمند باشد باید دو مقوله کاملاً متفاوت را با هم جمع میکرد اما شهید آوینی یک طوری هنر و جهاد را معرفی کرد که گویی هر دو در یک راستا با هم حرکت میکنند و این برایم بسیار جالب است.
وی افزود: امروزه آثار شهید آوینی مشهود است و بعد از گذشت سالها به عنوان یک ستون اصلی در هنر جهادی معرفی میشود و این خیلی بحث جالبی است.